Chloridy môžu spôsobiť značné korozívne poškodenie vystuženého betónu. Preto sa betón musí špeciálne chrániť. Obzvlášť to platí pre dopravné stavby, ktoré sa týkajú tak pohyblivej, ako aj statickej premávky.
Betón potrebuje ochranu a musí sa opravovať
Nič netrvá večne
Výroba tlakovzdorných stavebných dielov z vodoodolnej malty a kameniny, ktoré spoločne vytvrdnú v debnení, zažila svoj prielom už v 1. storočí nášho letopočtu a stala sa mierkou pre neskoršiu rímsku cisársku architektúru. Z rímskeho betónu, ktorý sa v súčasnosti, opierajúc sa o Vitruvia, označuje aj ako Opus Caementitium, boli v tejto dobe po celej Európe postavené fantastické a monumentálne stavby, ktoré ohromujú aj takmer o 2000 rokov neskôr.
Počas stredoveku upadla táto betonárska stavebná technika do zabudnutia a opätovne bola objavená až okolo roku 1700. Odvtedy sa betón nezadržateľne stal stavebným materiálom našej doby. Napriek vysokej kvalite a odolnosti betónu sa však môžu vyskytnúť škody, ktoré si vyžadujú opravy a dodatočnú ochranu.
Poškodenie betónových konštrukcií
Poškodenie železobetónových konštrukcií sa dá rozdeliť na samotné poškodenie betónu (korózia betónu) a poškodenie, ktoré pochádza z výstuží (korózia ocele).
Korózia betónu:
Spravidla ide o vonkajšie vplyvy, ktoré môžu viesť k zničeniu betónu. Napríklad:
• pôsobenie mrazu s rozmrazovacím prostriedkom alebo bez rozmrazovacieho prostriedku,
• pôsobenie chemických látok,
• namáhanie v dôsledku opotrebovania.
Rôzne druhy korózie betónu, ktorým je vystavený betónový diel, sú klasifikované v závislosti od okolitých podmienok (podľa DIN EN 206-1/DIN 1045-2).
Korózia ocele:
V mladom betóne je oceľ chránená pred koróziou vďaka vysokej zásaditosti vody v póroch (pH ≥ 12,5). V rozsahu takýchto hodnôt pH sa na oceľovej ploche tvorí mikroskopická tenká oxidačná vrstva, ktorá prakticky znemožňuje rozpúšťanie železa. Keď hodnota pH betónu v dôsledku karbonizácie klesne na hodnoty pod 10 alebo obsah chloridov prekročí kritickú hraničnú hodnotu, stratí sa „prirodzená“ antikorózna ochrana. Pri súčasnej prítomnosti vlhkosti a kyslíka potom dôjde ku korózii ocele. Keďže skorodovaný materiál naberá väčší objem ako východiskový materiál, následne často dochádza k prasknutiu betónu.
Systémy na opravu
Každé poškodenie si vyžaduje individuálne riešenia opráv. Spolu s oddelením odborného plánovania spoločnosti Remmers je zaručená odborná oprava pomocou profesionálnych systémov.
Spoločnosť Remmers nastavuje v oblasti opravy betónu úplne novú latku. S naším sortimentom Betofix je možné vykonávať opravu betónu od antikoróznej ochrany až po povrchovú úpravu len za jediný deň. Šetrí to nielen čas, ale aj peniaze. Betofix má okrem toho aj presvedčivé mimoriadne vlastnosti a zaťažiteľnosť. Veľmi podstatnou vlastnosťou opravných mált na extrémne zaťažované vodné stavby je koeficient migrácie chloridov. Chloridy vedú v železobetóne veľmi rýchlo k závažnému poškodeniu koróziou, a preto je nutné dosiahnuť čo najväčší odpor voči penetrácii. Príslušné skúšky boli vyvinuté špeciálne pre betónové stavebné diely zaťažované slanou vodou. Ich výsledok je možné preniesť na všetky betónové stavebné diely, ktoré sú výrazne zaťažené vodou s obsahom posypovej soli.
Obzvlášť to platí pre dopravné stavby, ktoré sa týkajú tak pohyblivej, ako aj statickej premávky. Typickým príkladom sú parkovacie domy alebo podzemné garáže a v nich najmä piliere a základne podpier, ktoré sú často nechránené a vystavené posypovej soli, ktorú tam zavlečú vozidlá. Tu je vďaka prostriedku Betofix R4 možné dosiahnuť viac ako štvornásobnú životnosť bez poškodenia oproti najlepšiemu porovnateľnému produktu. Remmers Betofix R4 vykazuje už po 28 dňoch výsledok, ktorý je viac ako dvojnásobne lepší ako prostriedku od konkurencie. Výsledok sa ešte stupňuje spolu s prebiehajúcim časom reakcie.
Množstvo poškodení betónových konštrukcií vzniká v dôsledku trhlín a dutín, ktoré umožňujú vniknutie škodlivín do telesa stavby. Tieto škodlivé vplyvy ohrozujú funkčnosť betónu a tým značne znižujú nosnosť stavebnej konštrukcie. Najčastejšími príčinami tvorby trhlín sú zmršťovanie, zmena statických podmienok v dôsledku sadania, vlastné napätie stavebného dielu, klimatické výkyvy (obzvlášť mráz), ako aj korózia výstuží. Pomocou injektáže cez navŕtané otvory alebo napúšťania poškodených miest vhodnými výplňovými prostriedkami na trhliny je možné obnoviť plnohodnotné využitie a funkčnosť betónu. Na to, aby bolo možné definovať ciele sanácie trhlín, sú potrebné podrobné vedomosti o vlhkosti na okrajoch trhlín, o zmene šírky trhlín, ako aj o priebehu postupovania trhlín.
Zabránenie vnikaniu vlhkosti do stavebného materiálu je už po stáročia známou metódou ako chrániť stavebné konštrukcie. Už Vitruvius vo svojom diele „De Architectura Libri Decem“ opísal používanie prírodného oleja na to, aby malta získala vodoodpudivé vlastnosti a vďaka tomu bola odolnejšia. Túto úlohu dnes preberajú moderné ochranné látky, ktorých účinnosť a trvácnosť je možné zabezpečiť pomocou kvalitných účinných látok.
Povrchové úpravy a impregnácie slúžia ako ochranná vrstva s najrozličnejšími funkciami. Okrem ochrany pred vniknutím škodlivých látok do betónu a s tým spojenej regulácie obsahu vlhkosti a zvýšenia elektrického odporu je možné zvýšiť aj fyzikálnu odolnosť. K tomu sa pridáva možnosť pevného alebo pružného premostenia trhlín, ako aj rozmanitosť stvárnenia pomocou preverenej ochrany povrchu systémov OS 1 až OS 11.
Chloridy môžu spôsobiť značné korozívne poškodenie vystuženého betónu. Preto sa betón musí špeciálne chrániť. Obzvlášť to platí pre dopravné stavby, ktoré sa týkajú tak pohyblivej, ako aj statickej premávky.